Vulkankrater

FL-P07

Fordypning i terrenget, vanligvis rund og med bratte sider, dannet ved vulkanske utbrudd.

Vulkankratere er fordypninger i terrenget, ofte med rund form, som er avgrenset av bratte sider. Kratere forekommer som regel på toppen eller sentrale deler av en vulkan, men kan også forekomme langs sidene eller flankene til en vulkan. Vulkankratere kan dannes enten ved sammensynkning av jordskorpa etter et eksplosivt utbrudd, eller opphopning av lava eller pyroklastisk  materiale materiale som er en blanding av aske, steinfragmenter og partikler rundt et vulkansk utbruddsted.

Forekommer på Jan Mayen

Vulkankrater kan forveksles med den glasiale landformen FL-H01 Botn, da begge landformer er runde eller skålformede fordypninger i terrenget. Landformene vil være lett å skille om vulkankrateret er et aktivt krater, da tegn til aktiv vulkanisme ofte er synlig. Om vulkankrateret derimot er inaktivt, og fylt av vann eller is, kan dette forveksles med FL-H01 Botn, som også ofte er fylt med bre eller vann. De to landformene kan imidlertid skilles ved terrenget de forekommer i, da vulkankrater forekommer utelukkende i områder med aktiv, eller tidligere aktiv vulkanisme, mens FL-H01 Botner forekommer i alpine fjellandskap.

Vi har relativt god kunnskap om form, dannelse og utbredelse av denne landformen

Landformen inngår i enheten 3IK-VU Vulkan i NiN versjon 2.3.

På toppen av vulkanen Beerenberg på Jan Mayen ligger et isfylt krater med en diameter på ca. 1 km og dyp på ca. 200 m.

Lyså, A, Larsen, E, og Hiksdal, A, (2022) JAN MAYEN, kvartærgeologisk kart M 1:50 000. Norges geologiske undersøkelse Grosse, P, Euillades, PA, Euillades, L D, Wyk de Vries, B (2014). A global database of composite volcano morphometry. Bull Volcanol 76. DOI 10.1007/s00445-013-0784-4.