Skinnegang

MO-SK

Menneskeskapt terrestrisk objekt

Variabelen angir forekomst og eventuelt lengde av skinner for skinnegående transport i et område.

Skinnegående transport har en lang historie i Norge. Skinner ble nok først benyttet til transport av malm ut av gruver. Hestejernbane (skinnegående transport med hest som trekkraft) ble benyttet til transport av tømmer på Krokskogen (Ringerike Bu og Bærum Akh) i perioden 1805–48 og mellom innsjøene Store Le og Øymarksjøen i Østfold (1825–54). Skinnegående persontrafikk i Norge startet i 1854 med åpningen av jernbanestrekningen "Hovedbanen" mellom Christiania og Eidsvoll. Etter hvert ble jernbanenettet utvidet til å omfatte store deler av Sør- og Midt-Norge. I dag finnes over 4000 km skinnegang for jernbane i Norge. Skinnegående trikk finnes i tre norske byer, Oslo, Bergen og Trondheim. I Oslo fantes sporvogn trukket av hest mellom 1875 og 1890, mens den første elektriske trikken ("elektrikken") ble satt i drift i 1894. Skinnegangen har flere viktige økologiske funksjoner. Den representerer en lang, sammenhengende strekning med sterkt endret mark som ligger åpen for kolonisering og spredning, blant annet av fremmede plantearter. Tog kan bidra til transport av spredningsenheter. For andre arter representerer skinnegangen et massivt ferdselshindel, og togtrafikken forårsaker betydelig dødelighet av store pattedyr.

Inndeling

0
0 0
1
1 0–1/32
10
10 >8–16
11
11 >16–32
12
12 >32–64
13
13 >64–128
14
14 >128–256
15
15 >256
2
2 1/32–1/16
3
3 1/16–1/8
4
4 1/8–1/4
5
5 1/4–1/2
6
6 1/2–1
7
7 >1–2
8
8 >2–4
9
9 >4–8
0
0 0
1
1 >0–1
2
2 >1–4
3
3 >4–16
4
4 >16–64
5
5 >64–256
6
6 >256
0
0 0
1
1 >0–1
10
10 >256
2
2 >1–2
3
3 >2–4
4
4 >4–8
5
5 >8–16
6
6 >16–32
7
7 >32–64
8
8 >64–128
9
9 >128–256
0
0 0
1
1 0–1/32
10
10 >8–16
11
11 >16–32
12
12 >32–64
13
13 >64–128
14
14 >128–256
15
15 >256
2
2 1/32–1/16
3
3 1/16–1/8
4
4 1/8–1/4
5
5 1/4–1/2
6
6 1/2–1
7
7 >1–2
8
8 >2–4
9
9 >4–8
0
0 0
1
1 1
2
2 2-4
3
3 5-16
4
4 17-64
5
5 65-256
6
6 <256
0
0 0
1
1 1
10
10 <256
2
2 2
3
3 3–4
4
4 5–8
5
5 9–16
6
6 17–32
7
7 33–64
8
8 65–128
9
9 129–256
0
0 0
1
1 1
10
10 <256
2
2 2
3
3 3–4
4
4 5–8
5
5 9–16
6
6 17–32
7
7 33–64
8
8 65–128
9
9 129–256

Variabelen tilsvarer NiN 2.3-variabelen 5AB-TO-JB Jernbane, trikk (skinnegående transportmiddel).

BK

Variabelen kan brukes med måleskala B til å angi at det finnes skinnegang innenfor elller langs periferien av et område. Den kan også brukes til å angi samlet lengde av skinnegang innenfor en naturtypefigur, det vil si på kontinuerlig måleskala.