Dødt plantemateriale i marine systemer

LI-MS07

Dødt plantemateriale i saltvann som livsmedium omfatter alle ansamlinger i marine systemer av dødt marint plantemateriale.

Hovedtypen omfatter alle ansamlinger av dødt marint plantemateriale i marine systemer og forekommer i organisk bunnsubstrat som viktig næringsmiljø for andre organismer. Livsmedium-hovedtypen har sin parallell i natursystem-hovedtypen NA-MA01-x algegytjebunn, men inkluderer også andre enheter av dødt plantemateriale i saltvann, både flytende og sedimenterte. Livsmedier som hører til denne hovedtypen er først og fremst næringsmedium for nedbrytere og spesifikke predatorer, men i en overgangsperiode vil slike substrater også kunne fungere som påvekstmedium.

LI-MS07 Dødt plantemateriale i saltvann defineres som livsmedium der dødt organisk plantemateriale i saltvann fungerer som påvekstmedium og næring for andre organismer.

LI-MS07 Dødt plantemateriale i saltvann kan finnes overalt i saltvann der planter vokser eller planterester akkumuleres.

LI-MS07 Dødt plantemateriale i saltvann deles videre inn i to grunntyper.

MS07-01 Vedrester

MS07-02 Dødt plantemateriale i marine systemer

Regional variasjon er trolig mindre viktig innenfor denne hovedtypen, men en viss utskiftning av artssammensetningen mellom regioner må forventes, særlig innen eufotisk sone. Begge de regionale økoklinene marine vannmassetyper (MT) og variasjon i marine systemer relatert til varme (MS) er sannsynligvis relevante. Natursystemtypetilhørighet er sannsynligvis viktig for artssammensetningen, særlig av stasjonære dyr, på livsmediet LI-MS07 Dødt plantemateriale i saltvann. Særlig viktige lokale variabler som anses fanget opp på natursystemnivået er dybderelatert lyssvekking i vann (LM-DL) og marin salinitet (LM-SA). Følgende tilstandsøkokliner som er relevante for fullstendig beskrivelse av døde planter i marine systemer blir tatt inn i beskrivelsessystemene for de aktuelle økosystem-hovedtypene: Kategorier av fysikalsk-kjemisk menneskepåvirkning av vannsystemer (LM-MK), som eutrofiering og miljøgifter.

LI-MS07 Dødt plantemateriale i saltvann og LI-TS10 Dødt plantemateriale. For å tilhøre livsmedium-hovedtypen LI-MS07 Dødt plantemateriale i saltvann må plantemateriale både ha marint opphav og være avsatt i marint miljø. Marine planter som skylles opp på land tilordnes grunntypen TS09-03 Dødt plantemateriale i fjæresonen innenfor LI-TS10 dødt plantemateriale.

LI-MS07 Dødt plantemateriale i saltvann er identisk med Livsmedium, hovedtype M7 Dødt plantemateriale i marine systemer i NIN2.3.

Kunnskapen om organismer som lever i og på døde marine planter er svak. Det er stort behov for økt kunnskap, om artssammensetning generelt, om artenes spesialiseringsgrad i forhold til utnyttelse av ulike typer av døde, marine planter. 1.

Ødegaard, F., Halvorsen, R., Blom, H. H., Gaarder, G., Andersen, T., Elvebakk, A., Elven, R., Erikstad, L., Moen, A., Mortensen, P.B., Norderhaug, A., Nygaard, K. og Thorsnes, T. 2009. Inndeling i livsmedium-hovedtyper. NiN Bakgrunnsdokument 10:1-38. Ødegaard, F., Halvorsen, R., Blom, H. H., Gaarder, G., Andersen, T., Elvebakk, A., Elven, R., Erikstad, L., Moen, A., Mortensen, P.B., Norderhaug, A., Nygaard, K. og Thorsnes, T. 2009. Beskrivelsessystem for livsmedium-grunntyper. NiN Bakgrunnsdokument 11: 1-80.